Správy z médií 2018

Dennodenne čítame a počúvame v médiách správy plné bolesti, bezohľadnosti, bez úcty k životu

Čierny deň pre chodcov v Nitre - jeden mŕtvy a jedna ťažko zranená, 20.12.2018

V Nitre došlo vo štvrtok 20. decembra 2018 k viacerým zrážkam áut s chodcami. Ako upozornila nitrianska krajská policajná hovorkyňa Renáta Čuháková, k tragickej dopravnej nehode došlo na Triede Andreja Hlinku, kde po zrážke s dodávkou zahynul chodec. Len pár hodín po tejto udalosti už nitrianski policajti dokumentovali ďalšiu vážnu nehodu. Asi o štvrtej hodine popoludní prijali záchranné zložky oznámenie, že na Dolnočermánskej ulici došlo k stretu nákladného auta a dvoch chodkýň. "Za volantom auta sedel 54-ročný vodič, ktorý zachytil dve 17-ročné chodkyne. Tie mu pravdepodobne vošli do jazdnej dráhy v blízkosti priechodu pre chodcov. Jednu z nich po náraze ešte vliekol niekoľko metrov pod vozidlom. Mladá žena sa pri nehode ťažko zranila," uviedla Čuháková. Ako doplnila, alkohol v dychu vodiča zistený nebol. Na mieste dopravnej nehody bol prítomný aj znalec z odboru cestnej dopravy, ktorého znalecký posudok pomôže objasniť okolnosti zrážky. "Polícia už v tomto prípade vedie trestné stíhanie vo veci pre trestný čin ublíženia na zdraví. Zároveň znovu upozorňujeme všetkých účastníkov cestnej premávky, aby dbali na zvýšenú opatrnosť a nepodceňovali zimné počasie," zdôraznila Čuháková.

Pri Rožkovanoch zrazilo Audi 2 starších chodcov, žena zomrela 18.12. 2018

ROŽKOVANY/PREŠOV 18. decembra 2018 (WebNoviny.sk) - Tragická dopravná nehoda sa stala v utorok ráno na križovatke pri obci Rožkovany (okres Sabinov). Osobné auto Audi tu narazilo do dvoch chodcov. Staršia žena nehodu neprežila.Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Alena Krčová, výzvu na tiesňovú linku 155 prijali záchranári o 6:42 s tým, že pomoc potrebujú dvaja zranení chodci. Záchranári na mieste ošetrili muža s polytraumou a previezli ho pri vedomí do Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Prešove. "Žiaľ, staršej žene už záchranári nemohli pomôcť a lekár konštatoval smrť," dodala Krčová. Na mieste zasahuje polícia aj štyria hasiči z Lipian s jedným kusom techniky. Presná príčina nehody nie je známa. Ako dodala krajská policajná hovorkyňa Jana Ligdayová, 44-ročný vodič zo Sabinova na osobnom motorovom vozidle na hlavnej ceste narazil autom do dvojice chodcov prechádzajúcich cez cestu. Išlo o 73-ročnú ženu a 75-ročného muža, ktorí pochádzajú z obce Rožkovany. "Vodič bol na mieste podrobený dychovej skúške, ktorej výsledok vylúčil prítomnosť alkoholu u tohto vodiča. K objasneniu presnej príčiny nehody prizvali aj znalcov z odboru zdravotníctva a z odboru dopravy," uviedla hovorkyňa s tým, že presná príčina nehody, ako aj miera zavinenia budú známe až po skončení vyšetrovania.

Mladého chodca zrazila a zabila vo Svätom Jure v noci cisterna, 11.12.2018

BRATISLAVA/PEZINOK 11. decembra 2018 (WebNoviny.sk) - Tragická nehoda sa stala v noci z pondelka na utorok v katastri obce Svätý Jur v okrese Pezinok. Krátko pred 00:30 zrazil vodič cisterny s návesom 25-ročného chodca. Ako agentúru SITA informovala bratislavská policajná hovorkyňa Veronika Slamková, mladý muž zomrel na mieste. Vodičovi alkohol nezistili. Presné okolnosti nehody polícia vyšetruje. Začaté je trestné stíhanie pre usmrtenie.

Autá pred priechodom pri autobusovej zastávke púšťali chodcov, jedno nezastalo a zabilo chodca pri Námestove pred začiatkom rannej smeny 31.8.2018

Tragicky sa dnes skončila cesta do práce pre 52-ročného muža z okresu Žiar nad Hronom. Pri prechádzaní cez priechod pre chodcov od autobusovej zastávky na druhú stranu frekventovanej hlavnej cesty medzi Námestovom a Klinom do neho nabúrala biela oktávia. Šoféroval ju 41-ročný vodič z Nitry. "Stál tam autobus, niekoľko áut zastavilo pred prechodom a púšťali chodcov," povedali svedkovia nehody. "Biele auto nezastalo, obiehalo ostatné. A takto tragicky to skončilo." Muža na mieste nehody dlhé minúty oživovali záchranári. Žiaľ, bez úspechu. K tragickej nehode došlo ráno pred šiestou hodinou, kedy v tamojších firmách začína ranná zmena a každý deň sa tam práve o tejto hodine pohybuje veľa chodcov. Vodič pred jazdou nepil, u chodca bola nariadená pitva. Okolnosti tragédie sú predmetom policajného vyšetrovania. Polícia upozorňuje vodičov na zvýšenú ostražitosť pre ranné hmly, šmykľavé a mokré cesty, aj pre migrujúcu lesnú zver, ktorej bude na cestách čoraz viac.

Štatistika nehodovosti za 1.polrok 2018: závažnosť stúpla, 25.7.2018

Podľa policajných štatistík nehodovosť v prvých šiestich mesiacoch roka 2018 v porovnaní s minulým rokom klesá. Polícia za toto obdobie eviduje 6 432 dopravných nehôd, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 62 menej. Hoci bolo nehôd zatiaľ menej, ťažko sa pri nich zranilo o 34 osôb viac, teda až 536. O život pri nehodách prišlo 98 osôb, čo je o 11 menej. Počet vinníkov dopravných nehôd, ktorí jazdili pod vplyvom alkoholu stúpol zo 689 na 735. Policajti porovnaním štatistík tiež zistili, že klesol počet vinníkov dopravných nehôd, ktorý jazdili osobným alebo nákladným autom. Naopak stúpol počet nehôd zavinených cyklistami a motocyklistami. Vodiči autobusov vyviazli zo štatistík najlepšie, pretože nespôsobili ani jednu nehodu. Na prvom mieste v rebríčku príčin nehodovosti je nevenovanie sa vedeniu vozidla, čo prekonalo aj neprimeranú rýchlosť, a to až o viac ako 2 000 nehôd. Druhé miesto teda patrí vysokej rýchlosti a tretie nesprávnemu otáčaniu a cúvaniu. Na štvrtom mieste je nedodržiavanie vzdialenosti medzi vozidlami. Na piatej priečke sa podľa štatistík nachádza nesprávna jazda cez križovatku. Aj napriek zvyšovaniu počtov hliadok a rôznych preventívnych akcií mnohí vodiči stále za volantom hazardujú. Polícia preto bude pokračovať v kontrolách."Aj keď polícia zvyšuje dohľad v cestnej premávke, organizuje dopravno-bezpečnostné akcie, stále sa na cestách nájdu hazardéri. Neuvedomujú si, že riskujú nielen svoje životy, ale aj životy ostatných. Z kontrol nepoľavíme, zameriame sa práve na uvedené najčastejšie príčiny dopravných nehôd a tiež na najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia PZ.

Polícia chce dať absolútnu prednosť chodcom a vytvoriť uličky záchrany, 18. 1. 2018

BRATISLAVA. Pravidlá cestnej premávky majú prejsť niektorými zmenami, ktoré majú okrem iného posilniť bezpečnosť chodcov, "Chceme ísť po vzore tých krajín, kde chodec má vlastne absolútnu prednosť, už len z úmyslu, že sa blíži k priechodu pre chodcov," uviedol v tejto súvislosti pre médiá viceprezident policajného zboru Ľubomír Ábel. Vodiči by podľa neho po novom mali byť povinní, ak sa chodec bude blížiť k priechodu pre chodcov, pracovať už s tou informáciou, že chodec má absolútnu prednosť a budú musieť ísť nielen rýchlosťou, ktorá je tam predpísaná, napríklad v obci 50 kilometrov za hodinu, ale takú, "ako si to bude vyžadovať situácia na danom úseku".Na viacpruhovej komunikácii vodiči idúci v ľavom jazdnom pruhu sa budú radiť viac vľavo a vodiči v strednom alebo pravom pruhu viac vpravo." Pokiaľ napríklad pôjde o priechod pre chodcov v blízkosti školy, kde sa pohybujú deti, takáto situácia si podľa viceprezidenta vyžaduje nižšiu rýchlosť, napríklad 30 kilometrov za hodinu. "Takto je to v tých vyspelých krajinách," skonštatoval s tým,že dôležité je v tomto prípade vyjadrenie úmyslu chodca vstúpiť na priechod. Ábel zároveň pripomína, že spomedzi 49 chodcov, ktorí zahynuli v roku 2017 pri dopravných nehodách, bolo 20 percent usmrtených na priechodoch. "A toto je presne tá rovina, kde ešte môžeme či už v legislatívnej oblasti alebo aj v rámci dohľadu nad plynulosťou a bezpečnosťou, ale aj tou ohľaduplnosťou vodičov jazdiacich po slovenských cestách urobiť viac, aby tých usmrtených chodcov bolo menej,"vyhlásil Ábel. Ďalšia plánovaná zmena sa má týkať vodičov kamiónov, ktorým polícia umožní využívanie ľavého jazdného pruhu pri predbiehaní. "Sme tomu naklonení, pretože podľa našich dlhodobejších výstupov tým neohrozíme bezpečnosť cestnej premávky, práve naopak," povedal s tým, že povolenie by sa vzťahovalo len na čas od 22:00 do 04:00. "Aby aj tí vodiči jazdili komfortnejšie na slovenských cestách. ideme podľa vzoru iných krajín, kde takéto pravidlo platí," vysvetlil Ábel. Ďalšia navrhovaná zmena sa týka takzvaných novovodičov, teda vodičov s praxou do dvoch rokov od získania oprávnenia. Tí sa podľa Ábela podieľajú 20 percentami na vzniku smrteľných dopravných nehôd. "Pokiaľ takýto vodič zásadným spôsobom poruší zákon o cestnej premávke a pokiaľ sa u neho vyskytne recidíva, teda druhýkrát porušenie, zadržíme mu vodičský preukaz a navrhujeme tam aj doškoľovacie postupy v spolupráci s dopravnými psychológmi, kde by sa doučili teoreticky aj prakticky, ako sa taký vodič má správať," povedal s tým, že účelom tohto opatrenia má byť zníženie počtu úmrtí takých vodičov. Ďalším z navrhovaných opatrení je povinnosť vytvorenia takzvanej únikovej uličky v dopravných zápchach. "Na viacpruhovej komunikácii vodiči idúci v ľavom jazdnom pruhu sa budú radiť viac vľavo a vodiči v strednom alebo pravom pruhu viac vpravo. Tým by sa vytvorila takzvaná ulička záchrany, cez ktorú by sa mohli oveľa bezpečnejšie presúvať záchranné zložky ako záchranná zdravotná služba, hasiči a polícia," zdôraznil Ábel. Navrhované zmeny v zákone o cestnej premávke sú momentálne vo vnútrorezortnom pripomienkovom konaní v rámci ministerstva vnútra, v nasledujúcich dňoch by mali byť posunuté do medzirezortného konania. Účinnosť v prípade schválenia odhaduje policajný viceprezident na koniec tohto roku, prípadne od 1. januára 2019.

Alkoholu za volantom neubúda, uvažuje sa o habaní áut, 8.1.2018

Polícii sa nedarí vyriešiť problém alkoholu za volantom. Štatistiky za minulý rok ukazujú, že počty vodičov, ktorí si do auta sadnú opití, neklesajú. Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka ani hrozba pobytu za mrežami nepomáha. Policajný prezident Tibor Gašpar je zástancom tvrdej represie. Vodičom by chcel habať autá.
Veľkým problémom podľa Kaliňáka aj naďalej zostáva nepozornosť vodičov a alkohol. Označil ho za náš národný šport. Predísť dopravným nehodám pod vplyvom alkoholu sa podľa neho dá jednoducho. "Nesadnem si za volant a je po problémoch," zdôraznil. Dopravná polícia zaznamená ročne tisícky prípadov opitých šoférov a čísla neklesajú. Kým v roku 2013 ich zastavila 5 760, ku koncu novembra minulého roku až 8 350. Väčšina nafúka viac ako promile. Odborníci pritom upozorňujú, že štatisticky sa polícii podarí chytiť šoféra až po 500 jazdách pod vplyvom alkoholu. Ten hrá významnú úlohu aj pri dopravných nehodách. Alkohol je za zhruba každou desiatou. Väčšina takýchto kolízií sa stane počas víkendu, najmä v poobedňajších a nočných hodinách. Tri štvrtiny nehôd sa stanú v obci, ide väčšinou o náraz do iného auta, stromu, stĺpa alebo stromu. Ďalšej nehode možno policajti zabránili aj v sobotu 30. decembra podvečer, keď v obci Valča pri Martine zastavili 20-ročného vodiča. Namerali mu až 2,31 promile alkoholu v krvi. So skóre o niečo nižším - 2,1 promile, pritom prešiel vlani v júli len o rok starší vodič v Trnave veľkou rýchlosťou cez priechod pre chodcov a zabil 54-ročnú ženu.

Počet nehôd zavinených pod vplyvom alkoholu

Rok     Nehody     S následkom smrti
2016     1 501         37
2015     1 518         29
2014     1 608        34
2013     1 696        23
2012     1 726         25
Od novembra 2011 platí novela zákona o cestnej premávke, ktorá za nehodu pod vplyvom alkoholu zaviedla ročný trest za mrežami a 10-ročný zákaz šoférovania. Rovnaké sankcie hrozia aj tým, ktorí nafúkajú viac ako promile, alebo sa odmietnu podrobiť dychovej skúške. V prípade recidívy sú to až dva roky. Pod jedno promile ide len o priestupok, za ktorý možno uložiť pokutu od 150 do 800 eur a zákaz šoférovania do troch rokov. Najväčší pokles dopravných nehôd zavinených pod vplyvom alkoholu paradoxne zaznamenali policajti medzi rokmi 2008 a 2012, keď ich počet padol z viac ako 3 100 na 1 726. Odvtedy ich množstvo klesá len pomaly, pričom za rok 2016 štatistiky ukázali 1 501 nehôd zavinených alkoholom. Za ostatný rok ešte polícia čísla nezverejnila. Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka sa aj vďaka preventívnym opatreniam podarilo situáciu na cestách stabilizovať. "Slovensko určite v posledných rokoch patrí v rámci Európy medzi ostrovy bezpečnosti," vyhlásil pri prezentovaní výsledkov za rok 2017. Počet obetí na cestách je v posledných piatich rokoch na úrovni okolo 250 aj napriek tomu, že počet evidovaných áut rastie. Oproti 250 obetiam z roku 2016 ich pribudlo v tom minulom ešte o osem viac.

Alkohol zistený pri preventívnom zastavení

Rok     Pod promile     Nad promile     Spolu
2017*   3 900               4 450                 8 350
2016    4 031                4 986                 9 017
2015     3 945               5 200                 9 145
2014     3 760               5 049                 9 809
2013     676                  5 084                 5760
(* Zdroj: Polícia SR,* údaje za 11 mesiacov)
Smrteľných dopravných nehôd bolo menej. V roku 2017 ich zaznamenali 222, pričom v roku predtým 226. Boli však často tragickejšie. Len pri šiestich nehodách prišlo o život až 25 ľudí. Tou najpamätnejšou bola októbrová havária mikrobusu pri Prievidzi. Pravdepodobne pre mikrospánok vodiča zahynulo okrem neho ešte sedem opatrovateliek vracajúcich sa z Rakúska. Dopravná situácia vychádza dobre aj v porovnaní so susednými krajinami. "Držíme si premiantsku pozíciu, s ktorou sa však nemôžeme uspokojiť," konštatoval minister. Na počet obyvateľov máme počet obetí na cestách rovnaký ako v Rakúsku. Prísne tresty podľa neho na fenomén alkoholu za volantom nemali zásadný vplyv. "Predstava, že za alkohol zistený v rámci preventívnej akcie by ste mali ísť na rok do väzenia aj bez dopravnej nehody, by na súdoch neprešla. To by bolo v rozpore aj s našimi ústavnými princípmi," povedal Kaliňák. Šancou sú alternatívne tresty. Kaliňák spomenul, že by chceli ešte popracovať na možnosti zverejňovania najväčších priestupcov, pretože verejné odsúdenie je podľa neho často najväčším trestom. Dvoj- či trojdňový pobyt v cele predbežného zadržania do vytriezvenia by mohol byť dostatočným odstrašujúcim príkladom. Policajný prezident Tibor Gašpar si myslí, že každý si dodatočne uvedomuje svoju chybu a ľutuje ju. Rozhodnutie šoférovať prichádza v stave opitosti, preto nemožno očakávať, že nabudúce si dá lepší pozor. "V tejto časti som za represiu, dokonca niekedy možno až extrémnu," poznamenal Gašpar. S ministrom diskutujú o možnosti zadržať takejto osobe nielen vodičský preukaz, ale aj vozidlo, aby sa chyba neopakovala. "Recidíva je to, na čom chceme popracovať," dodal Kaliňák. Súčasné finančné sankcie sú podľa dopravného analytika Jána Bazovského dostatočné. "Ich ďalšie sprísňovanie nikam nepovedie. Ľudí treba predovšetkým naučiť spoluzodpovednosti za to, čo sa stane," pripomína. Viac než represiou by mala polícia podľa Bazovského pôsobiť preventívne. "V prípade, že vodič spáchal dopravnú nehodu pod vplyvom alkoholu prvýkrát, mohli by mu dať namiesto podmienečného trestu radšej polročné domáce väzenie s využitím monitorovacieho zariadenia. Takýto morálny trest je určite zmysluplnejší ako podmienka," vysvetľuje. Polícia by sa tak mohla zamerať na konkrétne porušovanie pravidiel. "U recidivistov by pripadalo do úvahy aj zhabanie vozidla. V istých prípadoch je auto považované za zbraň a vtedy je namieste zaistiť aj vec, ktorou bol páchaný trestný čin," hovorí Bazovský, aj keď pripúšťa, že je to extrémny prípad. K zhabaniu vozidla by bolo možné pristúpiť vtedy, ak vodič spácha viac trestných činov, napríklad jazdil pod vplyvom alkoholu opakovane, pričom mu už bol udelený zákaz viesť vozidlo, alebo spôsobí nehodu v následkami na zdraví. V niektorých európskych krajinách ako Rakúsko, Holandsko či Švédsko sa ujal tzv. alkolock. Je to prístroj, ktorý sa zapája priamo do auta a šofér doň musí pri naštartovaní fúknuť. Ak dosiahne limit nad 0,1 promile, motor sa nezapne. A musí fúkať opakovane aj počas jazdy. Ak nezodpovedný šofér nechce prísť o vodičský, musí súhlasiť s inštaláciou prístroja. Zaplatiť si ho však musí sám. Jeho cena je asi 1 500 eur.

© 2019 Ľudia a ujma na zdraví, o.z., - Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky